Olemme työstäneet verkko-opetuksen pedagogista käsikirjoitusta. Jokaisen opettajan pitäisi laatia ensin se, ja vasta sen jälkeen lähteä tekemään käytännön toteutusta johonkin verkko-oppimisympäristöön. Käsikirjoituksessa kuvataan ensin tavoitteet. Seuraavaksi kerrotaan verkkokurssin sisältö, eli mitä opetetaan ja opiskellaan. Kolmanneksi määritellään sisältöihin käytettävä aika. Neljäntenä kohtana käsikirjoituksessa tulee opetuksen vaiheistaminen. Tässä kohdassa kerrotaan miten opitaan. Viidentenä kohtana tulee opetus-, ohjaus- ja arviointimenetelmät sekä käytettävä oppimateriaali. Tämä vaihe kertoo miten opiskellaan.
Viisivaiheisen käsikirjoituksen lisäksi opettajan kannattaa laatia aikajana osana kurssin toteutussuunnitelmaa. Aikajanan voi jakaa karkeasti kolmeen osaan: aika ennen kurssin varsinaista aloittamista, kurssin suoritus ja arviointi ja kolmantena aika kurssin jälkeen. Ennen kurssia olevaan aikaan voidaan määritellä esimerkiksi ennakkotehtävä. Kurssin jälkeiseen aikaan sisältyy pohdinta ja analysointi kurssin onnistumisesta, mikä meni hyvin, mikä ei toiminut, mitä pitäisi muuttaa jne.
Pedagogisen käsikirjoituksen ja aikajanan suunnittelun jälkeen on helpompi lähteä rakentamaan kurssia verkkoon. Kun on jo etukäteen tiedossa oppimisen kohteet, arviointikriteerit, ohjausmenetelmät ja -aikataulu sekä erilaiset työvälineet oppimisprosessin eteenpäinviemiseksi, on huomattavasti mielekkäämpää aloittaa toteutus verkkoympäristössä. Olen nyt vetänyt verkko-opetuksen koulutusta usealla eri paikkakunnalla, ja kevään aikana jatkuu vielä uusilla paikkakunnilla. Ensimmäisellä kerralla paneudutaan pedagogiseen käsikirjoitukseen ja vasta seuraavina koulutuspäivinä päästään rakentamaan kursseja. Olen itsekin oppinut paljon uutta tässä uudessa työssäni verkkopedagosena asiantuntijana jo tähän mennessä, ja varmasti opin lisää. Oppiminen on vuorovaikutteista, se on tullut taas kerran todistettua!
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti